Thursday, March 3, 2011

Banana Cream Pie

Jag gillar egentligen inte paj. Men det finns en paj som jag älskar, Banana Cream Pie! (på svenska: Banangräddpaj) Den består av en chokladbotten, skivade bananer, en gäddig vaniljsås, vispad grädde och ännu fler skivade bananer.


Yummy!

För alla kakmonster där ute kommer nu receptet.


Chokladpajdeg

1/2 paket smörgåsrån i små små smulor (nästan som mjöl)
2-3 msk kakao
75 g smör
1 ägg
3 msk florsocker

Börja med att krossa eller mixa smörgåsrånen. Jag malde dem i min madelkvarn, men det är bara för att jag precis har köpt den och maler allt i den.
Rör alla ingredienserna utom ägget i en stor skål, tills det har blandat sig jämt och fint. Sen rör du ner ägget. När degen är en stor klump, då är den klar. Tryck ut degen i en valfri rund form med höga kanter, den ska täcka ända upp till kanten. Det får inte vara några hål i varesej form eller deg, för då rinner fyllningen ut.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 4-7 minuter, beroende på formens storlek.



Innan jag ger er receptet på den fasansfullt goda vaniljkrämen så måste jag säga en sak: Tänk inte ens tanken på byta ut den mot pulvervaniljsås eller ens grädde med vaniljsocker i. Det är ett stort NO NO!

Fasansfullt god vanilkräm

3 stora äggulor
2 dl socker
3 msk majsstärkelse
1 krm salt
3 3/4 dl mjölk
1 msk smör (smält inte det i förväg)
1 tsk vaniljsocker eller vaniljarom
1 1/4 dl vispgrädde plus mer till dekoration
3 bananer

Vispa äggulorna i en ganska tjockbottnad kastrull. Blanda i sockret, majstärkelsen och saltet. Rör sedan ner mjölken.
 Tillsätt smöret och ställ på medelhög värme. Rör hela tiden tills smöret har smält och blandningen bubblar och har tjocknat. Det tar 5-7 minuter,
Ta av kastrullen från plattan och rör ner vaniljen. Häll krämen i en skål och täck över den med plastfolie direkt på ytan av krämen så att det inte bildas något skinn. Låt stå i kylskåp tills den är kall, tar ca 2 timmar.

Två timmar senare...

Vispa grädden till hårt skum och vänd försiktigt men omsorgsfullt ner den i den kalla krämen. Skala bananerns och skär dem i 1/2 cm tjocka skivor och lägg dem över pajsdegskalets botten. Häll krämen i pajskalet med utlagda bananer.



Vispa grädde(2 dl) och lägg i en plastpåse, klipp ett hål i påsen och spritsa all grädde någorlunda jämt över pajskalet med utlagda banarer och vaniljkräm. Rätta till med en slickepott. Skiva bananer i 1/2 cm tjocka skivor och lägg över pajskalet med de utlagda bananerna, vaniljkrämen och den utspritsade grädden.

Klart!


Hubba Hubba! Eller hur? :D




2 comments:

  1. Jag smakade en liten bit igår och den är kalasgod.

    ReplyDelete
  2. Det bakas mycket hemma nu.. Jag vill oxå ha:) Kram

    ReplyDelete