Tuesday, March 8, 2011

Happy Women's Day!

Idag är det internationella kvinnodagen. Så alla vi kvinnor kan känna oss extra speciella idag. Iår är det dock extra speciellt, det är nämligen hundrade gången i år. Detta har jag naturligtvis firat med att baka kvinnokakor.


Kakorna är mördeg med röd karamelfärg och pepparmintolja.

Jag måste erkänna att jag fick lite smått panik när all den röda karamellfärgen tog slut, kakorna var inte tillräckligt rosa tyckte jag. Fast sen så blev jag nöjd iallafall, vem vet vad som hade hänt ifall den inte hade vart slut?? Kan ni tänka er cerisrosa kakor?

Här kommer receptet!


Mördeg
4½ dl vetemjöl
1/2 dl socker
200 g smör eller margarin
pepparmintolja
röd karamellfärg

Smält nästan smöret, det ska inte vara smält bara kletigt och krämigt, om du vill ha färg och smak är det det kletiga smöret du ska färga. Blanda ihop ingredienserna till degen. Låt sova kallt i 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader.

Rita önskad form på bakplåtspapper och klipp ut. Kavla ut degen på bakplåtspapper, sätt det en mallen och använd en liten kniv, typ fickkniv. Skär runt mallen och ta väck de som inte ska vara med. Ett tips är ett skära ut dem redan på plåten, för det finns stor risk att du pajar dem om du ska flytta dem.

Grädda i 10 minuter i 175 grader.

Kleta gärna på lite choklad, för de blir så mycket godare om man har choklad. (allting blir godare med choklad.)



Glad kvinnodag alla kakmonster!



1 comment:

  1. Härligt Sanna! Vad roligt att du också har en blogg. Det är otroligt kul att blogga tycker jag. Lägg in en flagcounter, då får du se vilka länder som varit representerad på din blogg. Nu måste jag börja testa dina recept, ska ju ha gäster nästa helg.
    Heja heja ser framemot att få följa din blogg!
    Kram kusin vitamin Cinna

    ReplyDelete